Boekpromotie door leerlingen

De Boekenbabbel

De boekenbabbel is een gezellig praatmoment (en dus geen ingestudeerde spreekbeurt!) waarin kinderen telkens aan een klein groepje vertellen over hun favoriete boek van dat moment. 

 

Hoe verloopt de boekenbabbel concreet?

  • Frequentie: 3 boekenbabbelsessies per schooljaar lijken me ideaal. Je kan deze best organiseren voor een vakantiemoment (dus voor de kerstvakantie, voor de paasvakantie en voor de grote vakantie). Zo worden de kids geprikkeld om de 'aanraders' in de vakantie te lezen.
  • Timing: Voorzie per sessie 4 babbelmomenten, best gespreid over 2 weken (telkens een uurtje op maandag en donderdag)
  • Groepsverdeling: Ik verdeelde mijn klasgroep van 24 leerlingen in 3 groepen van 8. De leerlingen mochten de groepen deze keer zelf samenstellen omdat het belangrijk is dat ze zich tijdens de eerste babbel heel geborgen voelen.
  • Voorbereiding: In elke groep zijn er telkens 2 kinderen die een boekenbabbel moeten voorbereiden. De voorbereiding blijft beperkt tot het uitkiezen van het boek en het zoeken van een geschikt fragment om voor te lezen. Natuurlijk moeten ze thuis ook nadenken waarom ze het boek willen aanraden aan hun klasgenoten.
  • Doorschuifsysteem: In elke groep van 8 leerlingen zitten er dus telkens 2 leerlingen die een boekenbabbel hebben voorbereid. De babbel duurt ongeveer 5 minuten. Nadat de 2 leerlingen aan hun eigen groep hun boek hebben voorgesteld, schuiven ze door naar een andere groep. Zo vertelt iedere leerling dus 3 keer 5 minuutjes over zijn of haar boek.
  • Achteraf: Bezorg de leerlingen (en dus hun ouders) een lijst met de titels en de kaften van alle boeken die tijdens de babbels aan bod kwamen. Zo kunnen ze voorbereid naar de bib of de boekhandel.

 

Wat werkt goed...

Een 'spreekbeurt' geven voor de volledige klasgroep zorgt bij heel wat kinderen voor veel stress. Ze weten dat dit geen spreekopdracht voor punten is en zo wordt de opdracht al veel toffer. Omdat de leerlingen tijdens de boekenbabbel de eerste keer vertellen aan hun 'vriendengroepje', valt de nog resterende spanning ook van hen af en durven ze de boekenbabbel daarna ook herhalen bij de 2 andere groepen.

De boekpromotie - het ultieme doel van deze opdracht - werkt fantastisch. Kinderen lenen onmiddellijk boeken bij elkaar uit. Zalig om te zien!

Waarover valt nog na te denken...

De kinderen die zelf aan het woord zijn en van groep naar groep doorschuiven, krijgen de boekvoorstellingen van hun collega's van die dag niet te horen. Het kan nuttig zijn om de 6 boekpromotoren ook nog eens samen te zetten.

Voor sommige leerlingen was 5 minuten vertellen over hun boek veel te kort! Als ze echt op dreef geraakten was het zonde om hun enthousiaste verhaal te onderbreken. Dat maakt het simultaan doorschuiven van de babbelaars wat lastig.

 

De boekendate

Kennen jullie 'speeddaten' nog? Wel, dat kan ook met boeken!

Hoe verloopt de boekendate concreet?

  • Frequentie: 1 keer per schooljaar
  • Timing: Voorzie 2 lesuren, hou je telkens strikt aan de timing van 2 minuten. Gebruik een belletje of gong dat duidelijk hoorbaar is voor de kinderen.
  • Groepsverdeling: Verdeel je klasgroep in de helft
  • Voorbereiding: Elk kind brengt zijn favoriete boek van dat moment op dezelfde dag mee naar school.
  • Organisatie lokaal: Zet de banken in lange rijen met een stoel aan elke kant zodat de kinderen steeds per 2 tegenover elkaar zitten. Heb je te weinig plaats in de klas of zie je het verschuiven van de banken niet zitten? Je kan de boekendate ook perfect buiten in open lucht organiseren. Eventueel op stoelen of krukjes, maar met een kussen op de grond werkt het ook perfect.
  • Doorschuifsysteem: Zodra de 2 minuten gaan lopen start de eerste leerling met het promoten van zijn boek. Is de tijd om dan komt de leerling die ertegenover zit aan het woord. De leerlingen mogen elkaar niet onderbreken. Zijn de 2 x 2 minuten voorbij dan schuift 1 lln door, de andere blijft zitten. Dit herhaal je totdat de kinderen terug tegenover hun eerste date zitten.
  • Achteraf: Bezorg de leerlingen (en dus hun ouders) een lijst met de titels en de kaften van alle boeken die tijdens de boekendate aan bod kwamen. Zo kunnen ze voorbereid naar de bib of de boekhandel.

 

Ontleen voor een vriendje...

Trek je regelmatig met de kinderen naar de plaatselijke bib? Fantastisch! Voor heel wat kinderen is dit de ideale plek om vertrouwd te geraken met de omgeving. Zorg er dus zeker voor dat je zelf de weg tussen de rekken en het aanbod goed kent. Waar staan de AVI-boeken, hoe is het assortiment informatieve boeken ingedeeld...

Voor het vertrek naar de bib trekken de leerlingen allemaal een naamkaartje van een medeleerling. Voor die leerling moeten ze straks in de bib een extra boek kiezen. Iedereen ontleent dus voor zichzelf een aantal boeken, maar ook eentje extra voor de toegewezen klasgenoot. Je kan ervoor kiezen om de kinderen eerst een verkennend gesprekje met elkaar te laten hebben over hun voorkeuren, maar je mag die fase gerust ook overslaan.

Probeer met de kinderen af te spreken dat ze niet kiezen voor gekende reeksen als 'Het leven van een Loser', 'Dagboek van een muts' of 'De boomhut met ... verdiepingen.'

Wat blijkt? Vooral kinderen die voor zichzelf snel snel een boekje uit de rekken halen, nemen nu meer tijd om het aanbod te bekijken. Ze zullen dus niet alleen voor hun vriendje, maar ook voor zichzelf nu een bewustere keuze maken.

Aanraders visueel presenteren

Boekpromotie door leerlingen zelf hoeft niet altijd lestijd in te nemen. Het kan ook heel eenvoudig! Een paar 'visuele' mogelijkheden:

  • De boekenplank of verzameldoos vol aanraders: Als kinderen genoten hebben van een boek uit de klasbib, dan plaatsen ze dat boek achteraf niet zomaar terug. Ze kunnen het dan extra in de kijker zetten. Voorzie hiervoor een plekje in je klasbib. Voor de kids is het ook leuk als ze, bijvoorbeeld met een post-it, hun naam kunnen vermelden. Dit boek wordt aangeraden door '...'
  • Een boekenvlagje: Geen plek om de aanraders apart een plek te geven? Dan kan een boekenvlagje of aanraadkaartje al voldoende zijn. Hang die bijvoorbeeld op aan de zijkant van je boekenkast. 

'Book in a box' - 'boekenschat' - Kijkdoos

Voor sommige kinderen blijft een boek presenteren of het nu voor de hele klas of voor een klein groepje is, toch een stresserende opdracht. Boekpromotie kan ook zonder woorden! Je kan een 'tentoonstelling' maken met 'boekenschatten': creatieve boekentips. Kinderen versieren thuis of in de klas een doos in het thema van hun boek, bijvoorbeeld een schatkist, een boot, een huis, ... In de versierde 'box' stoppen ze daarna een aantal voorwerpen die te maken hebben met hun boek. 

Maak het extra spannend door je klaslokaal te verduisteren en de kinderen met een zaklamp de dozen van dichtbij te laten ontdekken. Het boek zelf kan bijvoorbeeld nog onder een doek of in een zakje verborgen liggen. Nadat alle kinderen de literaire schatkist en de inhoud ervan hebben gezien, kan het boek plechtig onthuld worden.

 

Nu we toch aan de slag zijn met dozen... ook een kijkdoos maken over je boek is zeker in de derde graad van de basisschool een creatieve uitdaging!