Tijd vrijmaken voor 'lezen'

Voorlezen in de klas

Hoe oud de leerlingen ook zijn, in de basisschool blijven ze genieten van een voorleesmoment. Ik gebruik hiervoor regelmatig het koek- en drankmoment, dat net voor de ochtendspeeltijd valt. De kinderen hebben dan meestal twee moeilijkere lesblokken achter de rug, dus even 5 tot 10 minuutjes voorlezen vinden ze dan fantastisch! Het is absoluut 1 van mijn favoriete momenten van de dag!

Mijn favoriete voorleesboeken:

Leeskwartier of Kwartierlezen

De kinderen van nu hebben na een intensieve schooldag vaak nog heel wat activiteiten op de planning staan. Ze hollen van de muziekschool naar hun sportclub en combineren in het weekend de jeugdbeweging met verjaardagsfeestjes. Eens thuis is de verleiding van de tablet of de spelconsole meestal groter dan het boek. Daarom kozen we er op school heel bewust voor om 'vrije leestijd' in onze planning te voorzien. Minstens 2x per week, maar liefst zo vaak mogelijk natuurlijk, organiseren we een ‘leeskwartier’. Na de middagspeeltijd komen de kids de klas binnen en wordt er een kwartiertje in stilte ‘vrij gelezen’. Strips en moppenboeken, kan dat ook? Tijdens het leeskwartier primeert het leesplezier van de kinderen! Je kan bijvoorbeeld een 'stripleesdag' vastleggen.

 

Is dit het perfecte moment om taken en toetsen te verbeteren, agenda's te controleren of lesmateriaal klaar te zetten? Nee, absoluut niet! Ik weet dat het heel verleidelijk is om dat kwartier in te zetten voor administratieve taken, maar doe het beter niet. Geef het goede voorbeeld en lees zelf ook tijdens het leeskwartier. Ik weet zeker dat de kinderen heel nieuwsgierig zullen zijn naar jouw boek!

 

De Leescarrousel

In de leescarrousel combineert onze - evenzeer door taal gebeten - zorgcoördinator op een schitterende manier technisch, begrijpend en genietend lezen. Elke week houden we hiervoor (meestal op vrijdag) 1 lesuur vrij.

De leescarrousel is opgebouwd rond een bepaald thema en bestaat telkens uit 6 opdrachten. De leerlingen worden, op basis van hun leesniveau, ingedeeld in groepjes van 4 (2 sterke lezers + 2 minder sterke lezers). Via een doorschuifsysteem zullen ze, gespreid over 2 weken, de 6 opdrachten uitvoeren.

Overzicht van enkele opdrachten:

  • Technisch lezen: start met dobbellezen. De zwakkere lezers oefenen samen met de juf, de sterkere lezers controleren elkaar + aangevuld met leestekst
  • Begrijpend lezen: Ik doe wat ik lees
  • Theaterlezen: expressief lezen (teksten met niveaudifferentiatie)
  • Vrij lezen in thematisch boekenaanbod
  • Taalspelletjes, raadsels,...
  • Luisterfragment van een boek