Naar de bib
Voorbereiding thuis
Onvoorbereid naar de bib vertrekken is geen aanrader, zeker niet met kinderen! Hou op papier of in je smartphone steeds een lijstje met aanraders bij. Misschien krijg je een leestip van een andere ouder, misschien ontdek je op deze of op andere sites aanraders. Gewapend met een basislijst van een tiental boeken kan je in de bib alvast gerichter op zoek gaan.
Voorzie voldoende tijd
Zet kinderen niet onder tijdsdruk in de bib. Ik gruwel van ouders die met kordate passen naar de kinderboekenafdeling snellen en hun kinderen daar aansporen om binnen de 5 minuten een boek uit te kiezen! Laat me heel duidelijk zijn: een kind is daartoe nog niet in staat. Voer je de tijdsdruk toch op, dan is de kans groot dat er zomaar een boek uit het rek genomen wordt en dat het thuis wekenlang onaangeroerd zal blijven liggen.
Kies voor het juiste leesniveau
Zeker voor beginnende lezers is het belangrijk rekening te houden met het huidige leesniveau. Kies je boeken die nog veel te moeilijk zijn, bijvoorbeeld door de gebruikte woordenschat of de ingewikkelde zinsconstructies, dan zal het kind een negatieve leeservaring opdoen. Gebeurt dat herhaaldelijk, dan zal de zin om te lezen pijlsnel kelderen.
Kies dus minstens 1 boek dat aansluit bij het huidige leesniveau. Je kind kan dit boek vlot alleen lezen. Het heeft hierbij geen extra hulp nodig en voelt zich een goede lezer.
Kies minstens 2 boeken die 1 niveau hoger liggen dan het huidige leesniveau van je kind. Zo daag je je kind uit om geleidelijk door te groeien.
Het AVI-niveau staat niet op elk boek vermeld. Stress? Kopzorgen? Nee, hoor! Er is een heel eenvoudige manier om te checken of het boek dat je spruit heeft gekozen een haalbaar niveau heeft: de 5-vingerregel.
Hoe werkt het? Laat je kind het boek openslaan op een willekeurige bladzijde en vraag hem of haar om die pagina voor te lezen. Tel het aantal woorden waar je kind het moeilijk mee heeft. De gouden regel is dat het aantal moeilijke woorden per pagina niet meer dan 5 mag zijn. Bij te moeilijke teksten gaat het leesplezier verloren omdat de inspanning bij het ontcijferen van de woorden te groot is. Wil je kind het boek toch uitlenen? Lees het dan samen of lees het voor.
Zorg voor veel inhoudelijke variatie!
Meestal mag je in de bib 8 tot 12 boeken ontlenen voor een periode van 3 tot 4 weken. Je hoeft je zelfbeheersing dus niet in te schakelen!
Als volwassene weet je meestal vrij goed wat je graag en minder graag leest. De ene zweert bij thrillers, de andere bij biografieën of kookboeken. Kinderen daarentegen staan nog op de drempel van hun leeservaringen. Probeer hen daarom met een zo breed mogelijke waaier aan lectuur in aanraking te brengen. Gaandeweg zullen ze sowieso een leesvoorkeur ontwikkelen. Maak in de bib dus een inhoudelijk mix!
Wat neem je zeker mee?
- 1 (!) boek van een reeks of auteur waarvan je kind houdt.
Waarom? Vroegere succeservaringen stimuleren je kind om met plezier aan het nieuwe boek te beginnen. De garantie op een fijne leeservaring is immers groot. Lees je meerdere of alle boeken van dezelfde reeks of auteur na elkaar, dan geraak je vast te zitten in een bepaalde schrijfstijl en is het moeilijkere om 'andere' boeken te waarderen.
- 2 tot 4 boeken van een 'onbekende' reeks of auteur
Waarom? Nieuwe ervaringen opdoen als lezer maakt lezen net zo bijzonder. Laat je kind het merendeel van de boeken 'zelf' - eventueel door jou gestuurd op basis van je lijstje - kiezen.
- 1 informatief of weetjesboek
Waarom? Onze kinderen groeien op in een wereld waarin Google en Siri snel het antwoord bieden op al onze vragen. Maar grasduinen in een informatief boek is niet te vergelijken met klikken op een link.
- 1 tot 3 strips of moppenboeken
Waarom? Ook het lezen van strips of moppenboeken draagt bij tot de leesontwikkeling van een kind. Er is dus niet 'mis' met het lezen van een strip!
Wat als mijn kind een gekozen boek niet leuk vindt?
Ook in de klas gebeurt het regelmatig dat een kind na een paar minuten een gekozen boek al wil komen ruilen. Hoe reageer je daar dan best op?
Verplicht je kind nooit - nee, helemaal nooit - om een boek uit te lezen dat hem of haar niet bevalt. Stel je voor dat ze jou daartoe verplichten!
Wat mag je wel van hen verwachten?
Stel, afhankelijk van de dikte van het boek, een minimaal aantal pagina's voor, bijvoorbeeld 10. Bij veel boeken moet je even wennen aan de schrijfstijl of moet je in het verhaal gezogen worden. Kinderen hebben een beperkte aandachtsspanne, dus als het na 10 tot 20 pagina's niet lukt om hen te prikkelen dan kan je het sowieso helemaal vergeten.
Laat hen verwoorden waarom ze het boek in eerste instantie gekozen hadden en waarom het toch tegenvalt. Zo leren kinderen heel wat bij over hun leesvoorkeur en zal het hun latere keuzes beïnvloeden.